داغ ترین ها
  • ایران
  • 1399/7/29
  • آخرین به‌روزرسانی 03:12
روانشناسی
مدیریت استرس و بهبودی عملکرد روزانه به زبان ساده
بررسی راهکارهای کاربردی در مدیریت استرس و حل مشکل

شاید هر بار که صحبت از استرس میشه، هر کدوم از ما ناخودآگاه به یاد تنشها و مشکلات روزمره ی زندگیمون می افتیم و قطعا این واژه ی تکراری برامون بیشتر از هرچیزی آشناست. احساس نگرانی، گاهی ترس، تفکرات پریشان، خستگی بیش از حد، گرفتگی های عضلانی آزار دهنده که حتی فکرشم نمیکنیم به خاطر استرس باشه، مشکلات تمرکز و بدتر از همه مشکلات خواب... 

 شاید حتی بارها و بارها مطالب زیادی راجب کاهش استرس خونده باشیم. تقریبا راهکار همه ی اطرافیان و یا بیشتر مطالب تو سایت های مختلف نفس عمیق، پیاده روی، یوگا، دمنوش آرامبخش، دوش آب گرم و سرد و کلی راههای کاربردی دیگست که مثالهاش رو هم تو همین ویدئوی کوتاه میبینید. 

اما....... در کنار همه ی اینا، یه راز خیلی کوچیک و ساده هست که باید راجب مدیریت استرس یاد بگیریم و من اونو در قالب چند مرحله ی ساده باهاتون به اشتراک میزارم...

پله ی اول:

اول از همه باید یک بار برای همیشه یک تعریف درست از واژه ی استرس داشته باشیم. باید بدونیم که استرس یه امر کاملا طبیعیه. حتی عصبانیت ناشی از استرس، فشار روانی، واکنش های دفاعی تو شرایط استرس زا، پرخاشگری ناگهانی که گاهی فکر میکنیم بی دلیل هستن، همشون بخشی از زوایای زندگی کردن تو این دنیا به عنوان موجودی به اسم "انسان" هست. این یک امر کاملا غیر قابل اجتنابه. پس اول یاد بگیریم که به خاطرش خودمون رو زیر سوال نبریم و حال بدمون باعث نشه خودمون رو سرزنش کنیم ... اما مسلما هدف ما در نهایت تغییر نوع رفتارمون نسبت به محرک های بیرونی هست که عامل اصلی ایجاد استرس هستن. همه مون خواستار این هستیم که هم خودمون و هم اطرافیانمون حال بهتری داشته باشیم و هر روز زندگی سالم رو تجربه کنیم.

و اما

پله ی دوم:

ما هرچقدر هم سعی در حل مشکلات داشته باشیم و خودمون رو کنترل کنیم، باز مداوما استرس به نحوی از هر گوشه کناری خودش رو قاطی زندگی ما میکنه. پس اول باید این واقعیت رو پذیرش کنیم... نکته ی کلیدی اینه که حال خوب همیشه از پذیرش واقعیت شروع میشه.

پله ی مهم سوم:

شعار نمیدم که همیشه مثبت اندیش باشید. میدونم که گاهی  واقعا سخته... اما فقط اینو از یاد نبرید، چیزی که آدمای موفق رو از آدمای ناموفق جدا میکنه، نوع نگرش مثبت اونا نسبت به مسائل هست.  باور این واقعیت که شکست تو هر مقطعی، بخشی از زندگیه و یا بهتر بگم، شکست لازمه ی پیروزیه...، مسلما بخش زیادی از فشار رو از رو دوش خودتون برداشتید تا شاهد اتفاقات بهتری در آینده باشبد. دوستان عزیزم، حتی ناامیدی هم بخشی از زندگبه... به خودتون سخت نگیرید. در اصل این مرحله بر میگرده به مقوله ی رشد شخصیت که مبحث بسیار شیرینیه و مطالب جالبی رو در باره ی این موضوع به زودی با شما به اشتراک خواهم گذاشت.

از مرحله ی پذیرش بگذریم و برسیم به 

پله ی خیلی خیلی مهم و کاربردی چهارم:

از اونجایی که تاثیر واژه بر عملکرد در هر مقوله ای خودش رو اثبات کرده پس پیشنهاد ما اینه که واژگان خودتون رو در مواجهه با شرایط استرس زا تغییر بدید. چطوری؟... الان میگم.

جایگزینی واژه ی "موقعیت" با واژه ی "استرس":

مثلا وقتی مشکلی براتون پیش میاد که احساس تنش میکنید، به جای "استرس دارم" از جمله ی "موقعیت خاصی برام پیش اومده" استفاده کنید. موقعیت یعنی یه وضعیت خاصی که براتون پیش میاد و شما بدون درگیری یا واکنش های احساسی میتونید موقعیت رو درک کنید و مسلما بهترین راه حل رو پیدا خواهید کرد.

جایگزینی واژه ی "مشکل" با واژه ی "چالش":

به جای "من مشکل دارم "بگید "من با یه چالش جالبی روبرو شدم که باید امروز باهاش کنار بیام و یه جورایی حلش کنم"

بهتون قول میدم واژه چالش معجزه میکنه. به شما نوعی احساس قدرت و نگاه واقع گرایانه به موقعیت استرس زا میده و متعاقبا دوست خواهید داشت که این چالش رو قبول کنید و به بهترین روش مدیریت این موقعیت رو به دست بگیرید. حالا دیگه رئیس شما هستید، نه اون حجم زیاد تنش و فشاری که هر روزه به هزاران دلیل زندگی شما رو تحت شعاع خودش قرار میده.

مهارت حل مشکل از تکنیکهای کاربردی محسوب میشه که برای کسب این مهارتهای با ارزش نیاز به آموزش هست. به خاطر همین توصیه میکنم حتما یک مشاور خانوادگی داشته باشید و در کلاسهای آموزشی مشاوران متخصص شرکت کنید. عمر کوتاهه و کارهای زیادی برای انجام دادن هست. بخشی از سنگینی روی دوشتون رو به متخصصین باتجربه و دلسوز بسپارید، با تمرکز و اشتیاق بیشتر مشکلات رو کنار زده و زندگی زیبایی رو برای خودتون و اطرافیانتون بسازید.

لطفا برامون کامنت بزارید.

ارائه شده توسط مشاوره وگا و گروه وگا

وگا پنجمین ستاره پر نور آسمانمون هست

به اشتراک گذاری این مطلب!

دیدگاه ها

ارسال دیدگاه